عدم آگاهی والدین از علایم  دیابت نوع 1 در کودکانشان

 یک رای گیری جدید نشان میدهد  کمتر از یک ششم والدین از 4 علامت اصلی دیابت نوع 1 در کودکان خود اطلاع دارند.

 این تحقیق توسط Ipsos Moriانجام شد و درآن آگاهی از علایم  دیابت در1088  مادر و پدر ارزیابی گردید. تنها 15 درصد از این افراد از 4 علامت اصلی دیابت  آگاه بودند. این علایم  عبارتند از:

·        پرادراری( تکرر ادرار غیر معمول)

·        پرنوشی (تشنگی بسیار شدید)

·         احساس خستگی غیر طبیعی درتمام طول روز

·         کاهش حجم ماهیچه ها و کاهش وزن بدون علت

اگر چه نتایج این تحقیق نگران کننده است اما این  نتایج نشان می دهد آگاهی والدین درباره ی علایم دیابت در مقایسه با آگاهی آنها درسال 2012 افزایش یافته است درسال 2012 تنها 9 درصد از والدین قادر به  تشخیص علایم  دیابت درکودکان خود بودند.

Barbara Youngمدیر اجرایی دیابت بریتانیا بر این باور است که علیرغم این بهبود هنوز باید کارهای زیادی برای آگاهی والدین انجام داد. او می گوید: درحال حاضر بیماری دیابت  نوع 1 در تعداد زیادی از کودکان تا زمانیکه  بشدت بیمار نشوند، شناسایی نمی شود. چنانچه درک و دانش عمومی درباره ی علایم این بیماری بهبود نیابد این وضعیت همچنان ادامه خواهد داشت.

 اگربیماری دیابت نوع 1 تشخیص داده نشود می تواند تأثیرات  بی نهایت  خطرناکی بر سلامت و زندگی کودک باقی گذارد. چنانچه والدین متوجه ی علایم  دیابت همراه با کاهش اشتهای شدید، حالت تهوع  یا استفراغ، افزایش دمای بدن و درد معده  شدند یا هوای بازدم کودکشان بوی میوه بدهد باید بلافاصله  کودک خود را  به پزشک یا بیمارستان برسانند. این علایم نشانه های کتواسیدوز دیابتی است که وضعیت بسیار خطرناکی است و چنانچه درمان پزشکی درمورد  آن به موقع  انجام نشود میتواند زندگی کودک را تهدید کند.

 درک و شناسایی 4 علامت اصلی ابتلا به دیابت  نوع یک  در کودکان می تواند  به شناسایی بیماری قبل از رسیدن به مرحله ی کتواسیدوز کمک کند.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2014/nov/most-parents-unaware-of-type-1-symptoms-in-children-92373697.html